• Anasayfa
  • Favorilere Ekle
  • Site Haritası
  • https://www.facebook.com/geleneksanat.tv/?fref=ts
  • https://plus.google.com/u/0/+islamkaya1990
  • https://twitter.com/hattatislamkaya
                                                  ..... TÜRK-İSLAM SANATLARI İLE İLGİLİ EN GÜNCEL WEB SİTESİ..
                 YOUTUBE KANALIMIZA ABONE OLUP DERS VİDEOLARIMIZI İZLEYİP TAKİP EDEBİLİRSİNİZ. 
                                                 
 SÜLÜS DERS VİDEOLARI İÇİN TIKLAYIN                                                                                                                                                                           

                     
             
      

    • Hüsn-i Hat Sanatı
    • Genel tanımı
    • EBRU SANATI
    • Genel tanımı
    • TEZHİP SANATI
    • Genel Tanımı
    • CİLT SANATI
    • Genel Tanımı
    • ÇİNİ SANATI
    • Genel Tanımı
    • KAAT'I SANATI
    • Genel Tanımı

İslam Kaya

İslam Kaya
islamkaya.art@gmail.com
TÜRK-İSLAM SANATLARINDA USTA-ÇIRAK İLİŞKİSİ
30/03/2015
TÜRK-İSLAM SANATLARINDA USTA-ÇIRAK İLİŞKİSİ

 

Bir ilmi veya bir sanatı öğrenmek için mutlaka bir bilgine,hocaya ihtiyaç duyarız.Bilhassa sanatta daha elzemdir usta...

Türk-İslam sanatlarımız olan hüsn-i hat,ebru,minyatür,tezhip,çini ve vb. sanatlarda usta-çırak eğitimi şarttır.Şöyle ki bir talebenin sevdiği sanat dalında icazet sahibi bir ustayı arayıp bulması ve ona teslim olması gerekir.

İlim de hoca talebe arasında ilmi konularda tartışma yaşanabilir,bazen hoca talebe arasında farklı fikirler olabilir.Tabiki tartışmalar ve fikirler saygısızlık manasında değildir.Ama sanattaki edep tıpkı tasavvuftaki edep gibidir.Yani teslim olmaktir...

Çırak ustasının izninden asla çıkmamalıdır.Usta ise çırağının daha iyi yetişmesini sağlaması ve önüne engel olmaması gerekir.Yakın tarihimize baktığımızda usta-çırak ilişkileri o kadar güzeldir,ki gerçekten çoğu ustalar çıraklarını kendilerinden daha yüksek mertebelere yükseltmişlerdir.Şu unutulmamalıdır ki hangi usta olursa olsun çırağının başarısı ile sevinir ve daha başarılı olması için elinden geleni yapar.Tabiki usta-çırak arasındaki edep çizgisi çok önemlidir.Çırak usta olduktan sonrada öncesinde de elde ettiği başarının önce Rabbinin sonra da ustasının sayesinde olduğunu unutmamalıdır.

Saygı ve sevgi daim olmalıdır.Ustası yaşadığı müddetçe usta olan çırağı her zaman ustasının yanında çırak misali olması gerekir.Hayat hocasını daha da olgunlaştırdığı için hocasının tecrübelerine ve sözlerine çok dikkat ve ehemmiyet göstermelidir.Özellikle el sanatlarımızda bu saydığımız hususlar çok önemlidir.Yıllarca bu sanatlara gönül veren üstadlarımız ile yeni bir ustanın veya bu sanatlara yeni gönül vermiş kişilerin üstadlarla kendilerini kıyaslaması doğru değildir.Kıyaslama mutlaka yapılır ama olumlu yönde yapılırsa faydalı olabilir.Şu şekilde kıyaslama yapmak gerekir.Çalıştığı eseri ile bir üstadın eserini inceleyerek kendi hatalarını araması gerekir.Bu şekilde yapılan kıyaslama talebeye olumlu yönde çok fayda sağlayacaktır.

Sadece sanatta değil özel hayatta bile usta-çırak ilişkisi çok önemli rol tutar.Görünürde usta ama manevi olarak babası gibi görmesi gerekir.Usta da manevi çocuğu gibi görmelidir.

Günümüzde artık usta-çırak eğitimi çok ciddi şekilde uygulanmamaktadır.Bilhassa bizim kültürümüzden gelen Türk-İslam sanatlarımızda hakkı ile uygulanılabilse, bugün sanatlarımız zarar görmezdi bu kadar.Tabiki hakkı ile uygulayan üstadlarımız mevcut ama bu sanatlara gönül veren talebelerin dikkat etmesi gerekir.Şunu unutmayalım ki bu sanatlarımızda ne kadar hocamıza ve malzemelerimize saygı gösterirsek o kadar başarılı oluruz...

 

Saygılarımla

İslam KAYA

 



Paylaş | | Yorum Yaz
2410 kez okundu. Yazarlar

Yazarın diğer yazıları

BİR HAT ESERİNİ NASIL İNCELERİZ.... - 09/01/2015
Bende Hat Sanatını Öğrenebilirmiyim....? - 26/12/2014

Yorumlar

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yapmak için tıklayın