• Anasayfa
  • Favorilere Ekle
  • Site Haritası
  • https://www.facebook.com/geleneksanat.tv/?fref=ts
  • https://plus.google.com/u/0/+islamkaya1990
  • https://twitter.com/hattatislamkaya
                                                  ..... TÜRK-İSLAM SANATLARI İLE İLGİLİ EN GÜNCEL WEB SİTESİ..
                 YOUTUBE KANALIMIZA ABONE OLUP DERS VİDEOLARIMIZI İZLEYİP TAKİP EDEBİLİRSİNİZ. 
                                                 
 SÜLÜS DERS VİDEOLARI İÇİN TIKLAYIN                                                                                                                                                                           

                     
             
      

    • Hüsn-i Hat Sanatı
    • Genel tanımı
    • EBRU SANATI
    • Genel tanımı
    • TEZHİP SANATI
    • Genel Tanımı
    • CİLT SANATI
    • Genel Tanımı
    • ÇİNİ SANATI
    • Genel Tanımı
    • KAAT'I SANATI
    • Genel Tanımı
Hattat İslam KAYA ile RÖPORTAJ

Sizi tanıyabilirmiyiz? Kaç yıldır hat sanatıyla meşguliyetiniz var?

1990 yılında Adıyaman’ın Sincik ilçesinde dünyaya geldim.Daha sonra ailece Malatya’ya yerleştik.İlk ve orta öğrenimi Malatya ve Adıyaman’da okudum.Daha sonra medrese eğitimine başladım, yaklaşık 7 yılı aşkın islami ilimler (arapça,fıkıh,hadis,tefsir,tasavvuf ve akaid dersleri ) okudum.Bunun yanısıra  henüz orta iki de okurken  amatör olarak hat çalıştım kendimce.Daha sonra İstanbul’da da medrese eğitimi alırken değerli üstadlarımla tanışıp meşk etmeye başladım.2010  yılında değerli hüsn-i hat üstadım Ali Selçuk ERKURT beyden icazet aldım.2011 yılının başından itibaren Malatyada atölyemi açtım ders vermeye  başladım.Çeşitli kurumlarda da eğitim vermekteyim.Hat sanatınI layıkıyla icra etmeye ve ders vermeye gayret ediyorum…


Bize üstadlarınızdan bahsedebilirmisiniz? Her hattatın bir silsilesi oluyor,Sizin silsileniz nasıl geliyor?

Medresede eğitim görürken de amatör olarak ders aldığımız hocalarımız oldu.Ama asıl olarak hat sanatını tam manasıyla öğrenmeye başladığım zaman Hattat Halil İbrahim İSLAM hocam ile tanışıp onunla meşk etmeye başladık.Fakat elimizde olmayan sebeplerden dolayı dersimize devam edemedim.Ama şuan itibariyle hocamdan ders almaktayım.Daha sonra Ali Selçuk ERKURT bey ile tanışıp meşk etmeye başladım.Ali Selçuk ERKURT hocam rahmetli  Ali Rüşdi ORAN beyin talebesidir.Ondan icazet almıştır.Ali Rüşdi ORAN bey de Mustafa Halim ÖZYAZICI beyden meşketmiş ama hocasının ani vefatından sonra Hattat Hamid AYTAÇ beye müracaat ederek eğitimini ondan tamamlayıp Hattat Hamid AYTAÇ beyden icazet almıştır.Ali Selçuk ERKURT üstadım talik hattını ve divani hattını da rahmetli Ali ALPARSLAN beyden alarak ondan icazet almıştır.Bana hiçbir bilgilerini esirgemeyen hocalarımında Allah razı olsun.Ömürlerine bereket katsın inşallah…


Hat sanatına başlamanıza ne sebep oldu,nelerden etkilendiniz? Hat sanatına gönül vermiş herkes bu sanatı yapabilir mi sizce …

Çok küçük yaşlarımdayken iyi hatırlıyorum.Ablamın büyük bir kur’an-ı kerimi vardı Hattat Hafız Osman efendinin hattıyla olan, ablam her kur’an okuduğunda bazen yanından geçerken bile harflerin estetiği gözüme takılıyordu.Özellikle de uzun yazılmış kef harfleri çok dikkatimi çekiyordu.O zamanlar henüz kur’an bilmiyordum.Orta biri okurken yaz tatilinde camiye giderek herkes gibi kur’an öğreniyorduk .Tabi o dönemler çok fazla bilgisayar hatlı elifbalar değilde el yazma basımları vardı.Yazılara baktıkça çok etkileniyordum okuyamazsam bile harfi çok izliyordum esetetiğine dalıyordum.Daha sonra kendimce yazmaya başladım, ailem ve etrafımdaki insanlar da hat sanatının ne olduğunu bilmiyorlardı.İleriki yıllarda kur’an-ı güzel yazmanın hat sanatı olduğunu ve gönül veren insanların çalışarak muvaffak olduğunu görünce hat derslerine başladım.

Hat sanatına hakkıyla aşık olmuş, bu yola gönlünü koyan kişilerin icazetli bir hattat bulup ona itaat edip derslerini aksatmadan çok çalışması gerekir.Derslere düzenli devam edip zaman ayıran kişiler zamanla yazılarının güzelleştiğini göreceklerdir.Çok söyleriz talebelerimize Hattat Hafız Osman efendi 18 yaşında Reisul hattatin olunca bazı hattatlar ve talebeleri sormuşlar, bu kadar kısa sürede bu makama nasıl geldiniz. diye verdiği cevap çok önemlidir.’’Sizde benim kadar yazarsanız,benim kadar güzel  yazarsınız.’’ Bu söz çok önemlidir.Bazen bazı harfler yıllar sora düzeliyor.Bu sebeple ümitsizliğe asla düşmeyip derslere devam etmek gerekir…

Malatya ve Doğu illerinde hat sanatı ne derece tanınmakta,İnsanların size ve sanatınıza bakışı nasıldır?

Efendim ben de bu coğrafyada yetiştim ama İstanbula gidene kadar böyle bir sanatın var olduğunu bilmiyor idim.İstanbul’da hat sanatını tanıyıp meşketme  imkanım oldu.Ama bu gün bile çoğu insanımızın bu sanatlar ile neredeyse hiçbir bilgisi yok.Mesela Malatya’da şahsımdan başka icazetli bir hattat ile karşılaşmadım ve doğu illerimizin çoğusunda hiç hattat yok sadece bazi illerde bulunmakta.Aslında doğu illeri ile değil, Ülkemizin genelinde birkaç il dışında çok hattat yok.Acizane Malatya ve çevre illerde bu sanatın hakkıyla tanıtılması için elimden geleni yapıyorum atölyemde ders veriyorum ve zaman zaman sergiler açıyoruz.İlk zamanlar daha çok sıkıntılar yaşadık.Ama şükür yavaş yavaş meyvelerini göreceğiz inşallah.

  

Kaç tane talebeniz var,talebelerinizin gayretleri ne düzeyde sizce hattat olabilirler mi?

İlk zamanlarda yok denecek kadar azdı.Yani bir kişi ile derse başladık sonra sayımız iki üç oldu derken uzun zaman 5-6 kişi ile ders yaptık.Daha sonra ders başlayanlar oldu bırakan talebeler oldu ve şuan yaklaşık düzenli derslerine devam eden arkadaşlarımızın sayısı 20 ‘yi bulmakta.Kimi insanlar bu sanatın çok kısa zamanda öğrenileceğini düşünüyor uzun zaman olduğunu öğrendiklerinde soğuyanlar oluyor ama çoğusu devam ediyor.Yaklaşık 4 yıldır ders vermekteyim.En az tahmini 3 yıllık 10 dan fazla talebem var.Ben talebelerimle her konuda ilgileniyorum zamanımın çoğunu talebelerime ayırıyorum.Çünkü hat sanatının yayılması ders vermekle daha doğru olduğunu düşünüyorum.

Malatya’nın Arapgir ilçesine de 3 yıldır haftada birgün gidiş geliş yapıyorum.Orada bu sanata gönül vermiş talebelerimiz var.Aslında çok uzak bir ilçe günübirlik gidiş-geliş 4 saati bulmakta ama o insanların umudunu kırmak istemiyorum.Onlarında bu sanatı öğrenmeleri istediğim için bu fedakarlığa razıyım.

Genel olarak bütün talebeler hattat olabilir mi bilemiyorum ama inşallah kısa zamanda kendilerini geliştirip icazet almaları nasib olur.Allah gayretimizi, çalışmalarımızı başarıya ulaştırır inşallah.

 

Hat sanatını icra etmekte ve meslek olarak bunu tercih etmenizin asıl amacı nedir.İleriki yıllarda ne tür çalışmalar yapmayı planlıyorsunuz.

Hat sanatına çocukluğumdan beri aşık olduğum için ve Kur’an-ı kerime hizmet etme sanatı olarak bildiğim için meslek olarak da yapmayı seviyorum.Belki Malatya gibi yerlerde maddi olarak sıkıntılar yaşasam da Rabbimin bunun karşılığını maddi ve manevi olarak vereceğinden asla şüphem olmadığı için bu sanatı meslek olarak da icra etmekteyim.

Ama bu sanatı tercih etmemin sebebi, her bir fani gibi bu alemden göçüp gittiğimde, arkamdan Allah cc ’ı hatırlatacak bir eser bırakmak.Kur’an-ı kerim ve çeşitli hilye-i saadet yazmak…

Talebelerim inşallah yetişirlerse onlar ile beraber olarak düşündüğümüz bazı çalışmalar var inşallah muvaffak oluruz…

Hedeflerimden bazıları Kur’an-ı kerimi farklı hatlar ile büyük ebatta yazmak.Klasik ve çağdaş eserler yazmayı planlıyorum.

Ülkemin her ilinde şahsi sergilerimi açmayı düşünüyorum şuana kadar Malatya Elazığ ve Amasya’da şahsi sergilerimi açtım inşallah diğer illerde de açmak nasib olur.


Genel olarak ülkemizde hat sanatına nasıl yaklaşımlar var.Devletin veya Kültür ve Turizm Bakanlığının  desteği ne düzeyde bu konuda bizi aydınlatırmısınız.

Hat sanatı aslında Mekke de Kur’an-ın yeryüzünü teşrifi ile başlamış Küfe de gelişmiş ama asıl merkezi İstanbul olmuştur.Bunu bütün islam dünyası kabul etmekte.Ama  Osmanlı devletinin yıkılışından sonra bu Türk-İslam sanatları da bir kopukluk dönemi görmüş.Hat sanatı özellikle Hattat Hamid AYTAÇ ve sayısı çok az olan diğer üstadlarımız ile günümüze ulaşmıştır.Devlet olarak bu sanata veya Türk-İslam sanatlarına hala layıkıyla değer verilmedi.Türk-İslam sanatları bu coğrafyada gelişen sanatlardır.Yani merkezi Türkiye’dir.Ama kendi ülkemizde kendi sanatımızı devlet desteği ile değilde şahsi olarak icra etmekteyiz.Yerel yönetimlerin açmış olduk 3-6 aylık kurslarda bu sanatlar öğretilmez.Sadece bu alanlarda faaliyet yapılmak için bu kurslar açılır.

Kültür ve Turizm Bakanlığımızın bu sanatlara ciddi manada sahip çıkması gerekir.Bu sanatları tam anlamıyla öğrenmeden ders veren kişileri engellemesi gerekir.Aksi takdir de bu santlarımız faydadan çok zarar görür.Çünkü bu sanatlarda usta-çırak eğitimi vardır,icazetname vardır.İcazeti olmayan ve üstadından sözlü olarak izni olmayan kişilerin ders vermesi doğru değildir.Bakanlığın bu sanatlarda yarışmalar yapması bir nevi faydası olabilir ama asıl desteği bu sanatlarda bakanlığın vermiş olduğu sanatçı kartına sahip olan kişilere atölye imkanı sağlamaları gerekir diye düşünüyorum.

Bize zaman ayırıp değerli bilgiler paylaştığınız için teşekkür ederiz.

  Ben teşekkür eder saygılarımı sunarım…

KAYNAK: HUSNİHATATOLYESİ.COM 

Paylaş |                      Yorum Yaz - Arşiv      1752 kez okundu

Yorumlar

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yapmak için tıklayın